28 lutego 2024

W i e l k a

Uformowała Ją wojna

w którą została uwikłana

w to doświadczenie strojna

odkrywając paradoks życia

pisała historie rymami składane.


Ucząc się świata na nowo

wiedzę jak łup potraktowała

próbowała gotować recepty zdrowe

z wątków cierpienia i pragnienia

z bólem swój ból wyrażała.


Jej twórczość dojrzałością uderza

intelekt kopie życia kruszył

niepokój w jednym kierunku zmierzał

z humorem zapewniając dystans

i budując z nich pewną arkę przymierza.


Myślicielką była nad ludzką naturą

demaskatorką grozy i bezsensu

całe zło instynktownie pod skórą

czuła przykrywając je chmurą

mądrych wartości żartu.


Poezja w prozie czy wiersz felieton

stały się Jej w filozofii dyskursem 

te wersy nie każdy mógł ogarnąć beton

musiał pomyśleć by potem z trudem

odgadnąć co autorka miała na myśli.


Trzeba namysłu by Jej rymy zrozumieć

ograniczenia swe szlifować by przeżyć

by słów każde rymy mogły słodko szumieć

i odgłosy wszechświata móc zmierzyć

tak by wszystko i całość nie okazały się przypadkiem.


Wyobraźnia Jej jest warunkowa

lecz boleśnie łączy się z prawdziwą wizją

rzeczywistości przed którą się chowa

byt mierzący się z życiem

uprzedzony że cud  życia nie jest hipokryzją.


Poetka to Wielka Dama wśród poetów

błahość i ważność traktująca na równi

z uwagą mimo że sporo tam sekretów

że mało czasu na ogarnięcie mamy

głębokiej życia studni.  

10 komentarzy:

  1. Mam w myślach, o kim te piękne słowa napisałaś, ale nie chcę strzelać, bo jeśli trafię kulą w płot, to będzie zonk.
    Ale o kim by to dzieło nie było, bardzo porusza wyobraźnię i kreśli słowami sylwetkę nietuzinkową.
    Przeczytałam z wielką przyjemnością, jak zawsze...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiesz, to żadna tajemnica z mojej strony. Chodzi o tytułową bohaterkę mojego bloga - wspaniałą Wisławę Szymborską, która zasłużyła na miano bycia Wielką Poetką. Byłam, jestem i będę po wsze czasy Jej wielką admiratorką. Tym skromnym wierszem składam Jej hołd. No nie... aż się wzruszyłam...
      Pozdrawiam serdecznie Iwonko...

      Usuń
    2. Czyli zgadłam... cieszę się z tego powodu :)

      Usuń
    3. I ja się cieszę.🧡💛💚 :)

      Usuń
  2. Z całą pewnością hołd bardzo udany. Polska ma wiele poetek i poetów z których może być dumna.
    Wisławę Szymborską cenię za umiejętność i trafność w doborze słów, za jej celne porównania, za humanizm, za niezwykłe spostrzeżenia... Dziękuję za chwilę refleksji. Pozdrawiam serdecznie 🤗

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo. To prawda, nie możemy narzekać. W ogóle, jeżeli chodzi o świat artystów, mamy wspaniałe nazwiska. I... przyjemność po mojej stronie.
      Również pozdrawiam serdecznie...🧡💚💜:)

      Usuń
    2. Ciebie również podziwiam. Posługujesz się pięknym językiem. A jakich jeszcze poetów lubisz? Jakie utwory?

      Usuń
    3. Och MaB... dziękuję bardzo, naprawdę dziękuję. Oprócz pani W. Szymborskiej wręcz nieprzytomnie kocham A. Mickiewicza, J. Kochanowskiego. Gdy rozejrzysz się po obu stronach bloga, zauważysz co cenię i lubię. Po prostu przemawia do mnie poezja pisana niedzisiejszym jakby wzniosłym językiem, który wg mnie uosabia Kulturę słowa przez duże >K<. Ale nie stronię też od humoru umiejętnie przekazanego rymem.
      Pozdrawiam serdecznie...

      Usuń
    4. Wybrałaś Polonko54 chyba najpiękniejsze polskie wiersze. 💕

      Usuń
    5. Wiesz, też tak myślę. Wciąż je czytam i nigdy dość.
      Pozdrawiam Cię Kochana bardzo serdecznie...💓💗

      Usuń